2011/04/23

Apirilaren 23a

LIBURUAREN EGUNA

Apirilaren 23an Liburuaren eguna dela eta, badakizue egun aproposa dela liburu bat oparitzeko.
Oraindik ez baduzue aukeratzeko astirik izan, hemen dituzue adibide batzuk:

0 - 5 urte













































6 - 7 urte:

















































































8 - 10 urte :





















































































11 - 12 urte :










































Ez ahaztu





2011/04/11

Umeekin irakurri


(Badakit testu hau gazteleraz bakarrik idatzita dagoela, baina interesgarria iruditu zait gurasoentzat batez ere)


_____________________________________________________________________________________

UMEEKIN NAHI DUGUN MODUAN IRAKURTZEKO IDEIAK

___________________________________________________________________________________


El escritor Germán Machado (Uruguay, 1966) ha escrito 13 instrucciones para vivir la lectura en compañía de las niñas y niños:


1. No lea al niño que usted dejó atrás: lea con el niño que está junto a usted. Tampoco se adelante al niño en su lectura: conózcale su paso, acompáñelo y déjelo leer en soledad cuando él así lo quiera.


2. Lea como si usted nunca fuera a dejar de ser un niño, pero sabiendo que ya no lo es. Lea en la actualidad, pero sabiendo que en el futuro estará el pasado y en el pasado también estuvo el porvenir.


3. Lea lo que el niño le pide, pero también lo que el niño le da. Disfrute de ambas cosas, y que ambos disfruten. Y si el niño quiere leerle algo a usted, déjelo hacer, incluso cuando el niño todavía no sabe leer.


4. Lea en el espacio y en el tiempo adecuados. No se desubique. En el caso en que lea con el niño por las noches: nunca se duerma usted antes que él.


5. Al seleccionar la lectura, piense en el niño con el que va a leer, pero no haga caso a las categorías, ni a las clases, ni a las edades, ni a los tamaños. El único que puede ser caprichoso en cuanto a elegir la lectura es el niño, no usted.


6. Lea todo lo que venga, pero también todo lo que se va. Piense que toda lectura es una encrucijada.


7. Lea con el niño sólo cuando esté seguro de dos cosas: que no tiene ninguna otra tarea más importante para hacer y que leer con él no representa una tarea para usted. Si no está seguro de eso, igual es mejor que no lea con el niño a que lo haga.


8. Lea con el niño como si fuera la última vez que va a hacerlo, y también como si fuera la primera.


9. Lea con el niño como si usted fuese uno de esos bambúes –conocidos como Cañas de la India– que florece y produce semillas una vez cada 120 años para luego morir. Piense que esos bambúes florecen todos juntos y a la vez, y que alguna de las semillas que lanzan logrará evitar a los depredadores para poder reproducir la especie. Si esto no lo convence, piense que esos bambúes igual se propagan de forma constante, produciendo nuevos brotes a partir de rizomas subterráneos.


10. Lea con el niño como si estuviese ayudando a un ciego a cruzar la calle. La fraternidad, o el amor filial, tienen algo que ver en eso, aunque luego de cruzar la calle, usted seguirá su camino personal y el niño (como el ciego) avanzará por el enigma de sus recónditas distancias.


11. Si cuando está leyendo con el niño éste lo interrumpe, detenga la lectura y preste atención a lo que surge. Piense que no todo lo que van leyendo está escrito en el libro. Las digresiones son propias de una lectura imaginativa. Atrévase a ir más allá de la letra o a volver desde lo escrito a la realidad: piense que la imaginación antecede a la escritura y también la desborda.


12. Piense que el acto de lectura es un modo de comunicación que trasciende lo que un texto dice o ilustra. Si la lectura hace ruido en la comunicación, déjela de lado. Sepa cuándo es el momento adecuado para dejar de leer al niño.


13. Si realmente está dispuesto a leer con un niño, hágalo como le dé la gana: no siga ninguna instrucción al respecto. Manténgase en sus trece.



Siguiendo, pues, los consejos de Germán Machado, leamos a nuestros niños y niñas como nos dé la gana. Pero, por favor, leámosles mucho.






2011/04/07

Apirilaren 7a

K O R R I K A 17
























Gaur Korrika Trebiñun hasiko da.

Korrika Txikia apirilaren 12an izango da eta gure

Ikastolak bertan parte hartuko du. Ikastolako

ate nagusian hasiko da .

Korrika Gasteizen apirilaren 14an sartuko da eta Ikastolakook ere parte hartuko dugu ,. Gure

kilometroa baita ere ate nagusitik hasiko da

Beraz.... Aupa Korrika!!!

2011/04/01

Apirilaren 2a

HAUR ETA GAZTEEN LIBURUAREN NAZIOARTEKO EGUNA 2011

Apirilaren 2an Haur eta Gazte Liburuaren Nazioarteko Egun ospatzen da mundu osoan .
Zergatik apirilaren 2an?
Hans Christian Andersen idazle eta poeta daniarraren jaiotza-eguna oroitzeko.(1805.urtean)
Andersenek Enperadorearen arropa berria, Sirenatxoa, Ahatetxo itsusia eta gaur klasiko diren beste hainbat ipuin idatzi zituen.
1965ean ospatu zen Haur Liburuaren Eguna lehenengoz, Internatioinal Board on Books for Young People -IBBY Erakundeak bultzatuta. Geroztik etenik gabe egin da, gero eta herrialde gehiagotan, gainera.
Herrialde jakin batek hartzen du urtero bere gain idatzi baten eta kartel baten bidez deialdia egiteko ardura.
Aurten, Estoniako atalak prestatutako kartela eta mezua jasoko dute. Juri Mildeberg-ek ilustratutako kartela eta Aino Pervik idazleak idatzitako mezua dira. Euskarazko mezua Paul Picadok itzuli du.
LIBURUAK GOGORA EKARTZEN DU

Arno aitarekin eskolara heldu zenerako eskolak dagoeneko hasita zeuden.
Nire herrialdean , Estonian, mundu guztiak daki buruz esaldi hori. Horrela hasten da liburu bat. Liburuaren izenburua "Udaberria" da, 1912.urtean argitaratu eta Oskar Lutsek (1887-1953) estoniar
idazleak idatzi zuena.
"Udaberria" liburuan , XIX.mendearen amaierako Estoniako herri baten landa eskola bateko haurren bizitza azaltzen da. Oskar Lutsek eskolan izandako urteei buruz idatzi zuen. Egia esan , Arno, Oskar Luts bera da haurra zenean.
Ikertzaileek dokumentu zaharra aztertzen dituzte eta, haien arabera, historia liburuak idazten dituzte. Historia liburuetan , noizbait gertatu diren gertakariei buruz hitz egiten da. Historia liburuetan ez dugu ongi ulertzen garai hartako jende aurruntaren bizitza nolakoa zen. Hala ere, historia liburu kostunbristetan dokumentu historikoetan aurkitzen ez ditugun gertaerak gogora ekartzen dituzte; esaterako, Arno bezala haur batek pentsatzen zuena, duela ehun urte eskolara joaten zenean.
Liburuak haurren ametsak , haien zalantzak, gustuak eta zaletasunak gogora ekartzen ditu. Horrez gain, haurren gurasoak ere gogora ekartzen ditu, izatea gustatuko litzaiekeen moduan eta haien seme-alabentzat etorkizunerako nahi zutena. Gaur egun, iraganari buruzko liburuak idatz daitezke, noski , eta askotan, zoragarriak dira. Baina, egiazki, gaur egungo egile batek ez du sentitzen iraganeko usainik, zaporerik, beldurrik eta gusturik . Badaki dagoeneko zer gertatu den, etorkizunak garaiko jendearentzat ezkutuan zuena.
Liburuek idatzita izan diren garaia gogora ekartzen dute.
Charles Dickensen eleberriei esker, haur batek XIX.mendearen erdialdean Londresko kaleetako debekualdiari buruz zer iritzi zuen dakigu, Oliver Twist haietan ibiltzen zenean. David Copperfielden begietatik-Dickensen begi berak zirenak -XIX.mendearen erdialdean Ingalaterran bizi ziren mota guztietako pertsonak ere ikusten ditugu, haien arteko harremanak nolakoak ziren eta zein ziren oinarritzen ziren ideiak eta emozioak. David Copperfield hein handi batean Charles Dickens denez, ez du ezer asmatu behar izan ; izan ere, bazekien.
Liburuek Tom Sawyerrek, Huckleberry Finnek eta haren adiskidea zen Jimek XIX. mendearen bukaeran Mississippitik nabigatzean benetan sentitzen zutena azaltzen digute, Mark Twainek haren abenturak kontatzen zizkigunean: sakonean ezagutzen zuen garai hartako jendeak besteez zer pentsatzen zuen, haien artean bizi baitzen bera. Haietako bat zen.
Haren garaian idatzi diren literatura-lanak, orduko jendea oraindik bizirik zegoenean, iraganeko jendeari buruz benetan hitz egiten dutenak dira.
Liburuak gogora ekartzen du.

Aino Pervik
Paul Picadok euskaratua